Winterbanden of 4-seizoensbanden: Welke autoband moet je kopen?

Aan banden wordt bij autobestuurders niet altijd gedacht. We zien ze simpelweg als rubberen dingen die ons helpen om veilig van A naar B te kunnen komen. Alleen als er iets verkeerd gaat – een kapotte band of slippen op de weg – denken we erover na. De winter is momenteel aan de gang en we zouden moeten nadenken over wat de juiste autoband voor onze auto is voordat de sneeuw begint te vallen. Vroeger wisselde je altijd van zomer naar winterbanden. Maar toen kwamen de 4-seizoensbanden op de markt. Twee sets banden kopen en deze constant om en om wisselen kostte te veel tijd en moeite. In het grootste gedeelte van de VS zijn 4-seizoensbanden waarschijnlijk afdoende. Michelin nodigde ons uit om de voordelen van winterbanden versus 4-seizoensbanden zelf te ervaren.

Michelin heeft onze 4-seizoensbanden theorie ontkracht

Michelin nam ons mee naar Indiana voor een evenement op de Notre Dame campus waar we een rondje reden (in auto’s ja) op hun ijshockeybaan. In tegenstelling tot een ijshockeybaan, is de gemiddelde weg geen perfect stuk ijs maar vaker een combinatie van sneeuw, zand en ijs. Hopelijk zou de hockeybaan het ergste zijn waar we deze winter mee te maken zullen hebben. Het testen hield onder meer in dat we achter het stuur van twee voorwiel aangedreven Toyota Camry’s plaatsnamen die identiek aan elkaar waren, met uitzondering van de banden. Een was voorzien van 4-seizoensbanden terwijl de andere uitgerust was met de nieuwe Michelin x-Ice Xi3 banden – een groefloze band die ontwikkeld is om om te kunnen gaan met ijs en sneeuw. Ons doel was eenvoudig. Druk het gaspedaal net zo hard in totdat je een aantal oranje pionnen ziet en rem daar hard voor. Beide bestuurders trappen het gas in van de naast elkaar opgestelde auto’s. De Camry met het Michelin schoeisel beet zich vast in het ijs en liet ons op de pionnen afstevenen. We slipte nog steeds toen we op de rem trapten en er was zeker wielspin, maar alles voelde heel gecontroleerd en we bleven in een rechte lijn rijden. Nadat we naar de andere Camry geswitcht waren, kwamen we erachter dat de 4-seizoensbanden moeite hadden met de grip op het glibberige oppervlak. Met dat we de pionnen naderden en dat we het rempedaal indrukten voelden we merkbaar meer zijdelingse beweging. We kwamen langzamer over de finishlijn en minder in een rechte lijn, langs de andere Camry glibberend. (Vier voeten lijkt niet veel totdat diezelfde voeten je moeten behoeden voor een botsing met een andere motorkap). We deden een tweede poging in Toyota RAV4 die voorzien waren van vierwielaandrijving. Waarschijnlijk denk je dat we het er een stuk beter vanaf brachten met de 4-seizoensbanden in combinatie met vierwielaandrijving maar dat was niet het geval. De Michelin Latitude X-ice Xi2 winterbanden presteerden een stuk beter en lieten de RAV4 een stuk eerder stilstaan dan de 4-seizoensconcurrentie.

Waarom presteren winterbanden beter dan 4-seizoensbanden?

Bij een autoband gaat het niet alleen om het loopvlak, hoewel dat ook belangrijk is. Op een winterband zul je meer groeven zijn – deze zijn bedoeld om de grip op de weg in de winter te verbeteren. Maar belangrijker dan dat is de rubbersamenstelling van een band. Niet al het rubber is hetzelfde. Zomerbanden hebben een harder soort rubber, winterbanden zijn zacht en 4-seizoensbanden zitten daar tussenin. Woon je in een gebied waar de temperaturen vaak onder het vriespunt komen tijdens de winter? Dan ben je een goede kandidaat voor winterbanden. Natuurlijk kun je ook opteren voor 4-seizoensbanden, maar dan krijg je nooit zoveel grip nog stopkracht als met speciale winterbanden. En ter verduidelijking, zomerbanden in winterse omstandigheden zijn nog slechter.

Dus welke winterbanden moet je aanschaffen?

Michelin biedt verschillende opties aan, zoals de X-Ice Xi3 en Latitude X-Ice Xi2 winterbanden die we getest hebben. Als je niet weet welke winterbanden het best bij je passen dan kun je terecht bij TireRack.com, waar je uit allerlei opties kunt kiezen. Tijdens ons bezoek hebben we de banden bij de nabijgelegen Tire Rack bekeken. Dankzij een combinatie van training en rijden op de baan zijn de medewerkers van Tire Rack uitstekend in staat om je te adviseren aangaande de beste banden voor jouw auto en rijstijl.
De juiste autoband voor elke klant is belangrijk en elke bestelling wordt door iemand beoordeeld om te kijken of deze hout slaat. Als je winterbanden bestelt en in Florida woont, bellen ze na om te zorgen dat alles klopt. Misschien rij je wel terug uit wintersportgebied maar Tire Rack ziet liever niet dat je op winterbanden in het zomerse Miami rondrijdt en dan teleurgesteld bent over de prestaties. We zijn uren bezig om de perfect auto voor onszelf uit te zoeken maar de bijpassende bandenkeuze wordt vaak verwaarloosd. Misschien ga je nu beter kijken welk rubber het best bij je auto in de winter past en de daaropvolgende seizoenen.

AUTO VERKOPEN?

100% GRATIS EN BINNEN 24 UUR
DE BESTE DEAL VOOR UW AUTO!



Verkooppunten

Social media