Elektrische oplaadpunten langs snelwegen met tweedehands accu’s

Een wereldwijde primeur: Groupe Renault en Connected Energy hebben twee snellaadpunten geïnstalleerd die gebruikmaken van een stationair energieopslagsysteem bij de rustpunten langs de snelweg. Het innovatieve E-STOR systeem is ontwikkeld door Connected Energy en maakt gebruik van tweedehands accu’s die afkomstig zijn uit elektrische auto’s van Renault. De samenwerking past goed in Renaults wereldwijde strategie voor energieopslag. Boulange-Billancourt, de in het VK-gevestigde Connected Energy en Groupe Renault hebben twee snellaadstations, voorzien van het innovatieve E-STOR energieopslag, geïnstalleerd langs snelwegen in België en Duitsland. Daar zullen autorijders de eerste ter wereld zijn om de voordelen van deze dienst te ondervinden.
De E-STOR technologie is ontwikkeld door Connected Energy en maakt gebruik van tweedehands accu’s afkomstig uit elektrische auto’s van Renault. Met het E-STOR systeem worden de accu’s op laag voltage opgeladen en de opgeslagen energie wordt op hoog voltage afgegeven. Zo wordt het mogelijk om elektrische laadstations te bouwen op plekken waar een hoog voltage verbinding met het energienetwerk een kostbare onderneming wordt. Goedkoop en makkelijk te installeren, draagt E-STOR bij aan de ontwikkeling van het netwerk van snellaadstations in Europa. “We ontwikkelen een heel gamma aan E-STOR systemen, zoals bijvoorbeeld de twee die we in België en Duitsland geplaatst hebben, die speciaal ontworpen zijn om tegen lagere kosten duurzamer auto’s op te laden en het is mooi ze in actie te zien,” aldus Matthey Lumsden, Managin Director van Connected Energy. “We zijn momenteel in gesprek met verschillende partijen over projecten in het VK en Europa en kijken er naar uit om in de komende maanden het op grotere schaal uit te rollen.”

Een circulaire economie oplossing

Als pionier en leider in elektrische voertuigen in Europa, doet Renault veel om de energietransitie te ondersteunen door accu’s uit haar elektrische voertuigen her te gebruiken voor energieopslag op locatie. De oplossingen die door Renault samen met haar partners geboden worden hebben meerdere toepassingen, van particuliere huizen en wooncomplexen tot industrieel gebruik. Normaliter hebben accu’s uit elektrische auto’s een economische levensduur van acht tot tien jaar. Maar dan hebben ze nog steeds een substantiële capaciteit die gebruikt kan worden voor gebruik in stilstaande energieopslag, zodoende de economische levensduur van de accu’s verlengend voordat ze uiteindelijk gerecycled zullen worden. Het is juist die optimalisatie van de complete levenscyclus, waarom Renault is begonnen met het verhuren van accupakketten aan haar kopers van elektrische auto’s.“Groupe Renault steunt de ontwikkeling van een laadinfrastructuur om het dagelijkse leven van elektrische rijders te vergemakkelijken. Door onze tweedehands accu’s in snelle EV laders te gebruiken dragen we bij aan de vooruitgang, en bieden we laadstation operators kosteneffectieve oplossingen. Daarnaast is het een perfect voorbeeld van een implementatie van de circulaire economie, “ zegt Nicolas Schottey, hoofd van het Electric Vehicle Batteries and Charging Infrastructures Program.

Voordelen naast EV opladen

De Connected Energy E-STOR systemen bieden ook een oplossing voor load management voor gebruik op industriële en commerciële locaties. Systemen kunnen worden beheerd middels een geavanceerd optimalisatie platform, dat een betrouwbare en bewezen aanvullende energiebron biedt tijdens piekuren. E-STOR werkt ter plekke in combinatie met zonnecellen of micro windturbines, zodat de energie direct opgeslagen en vrijgegeven kan worden aan de systemen. Zo worden financiële tegenvallers door exporteren naar het energienetwerk voorkomen. E-STOR kan ook voor nieuwe inkomstenbronnen zorgen door op te treden als evenwicht voor de energiebeheerder.

AUTO VERKOPEN?

100% GRATIS EN BINNEN 24 UUR
DE BESTE DEAL VOOR UW AUTO!



Verkooppunten

Social media